Rabbi Lebowitz's shiur

Saturday, December 23, 2006


פרשת מקץhttp://www.bknw.org
פשט #1
שם:______________________
בענין הכרת יוסף את אחיו
The pesukim. ח וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת־אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻֽהוּ: ט וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַֽחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת־עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶֽם:. ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
The Question: אברבנאל - למה התנכר יוסף לאחיו ודבר אתם קשות והלא היה זה לו עון פלילי בהיותו נוקם ונוטר כנחש והם אם חשבו עליו רעה אלקים חשבה לטובה ומה לו להנקם אחרי עשרים שנה? ... ואיך אם כן העטופים ברעב וחוץ מארצם בדרך רחוקה ובניהם ונשיהם וטפם מיחלים להם כל שכן אביו הזקן שבע רוגז ומלא דאגות איך לא חמל עליו והרבה צער על צערו במאסר שמעון.
First question. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Second question. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
משך חכמה - "ואחיו מת" אמרו כן דלפי ידיעתם איך היה מקושר יוסף לאביו בטח אילו היה בחיים היה מודיע לאביו במכתב מקומו וזה מקרי ברי. רש"י בכתובות דף כב: באומרת ברי לי שאילו היה קיים היה בא. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Possibility of revenge. יג בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים יִשָּׂא פַרְעֹה אֶת־רֹאשֶׁךָ וַֽהֲשִֽׁיבְךָ עַל־כַּנֶּךָ וְנָֽתַתָּ כוֹס־פַּרְעֹה בְּיָדוֹ כַּמִּשְׁפָּט הָֽרִאשׁוֹן אֲשֶׁר הָיִיתָ מַשְׁקֵֽהוּ: יד כִּי אִם־זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ כַּֽאֲשֶׁר יִיטַב לָךְ וְעָשִֽׂיתָ־נָּא עִמָּדִי חָסֶד וְהִזְכַּרְתַּנִי אֶל־פַּרְעֹה וְהֽוֹצֵאתַנִי מִן־הַבַּיִת הַזֶּֽה: טו כִּֽי־גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָֽעִבְרִים וְגַם־פֹּה לֹֽא־עָשִׂיתִי מְאוּמָה כִּֽי־שָׂמוּ אֹתִי בַּבּֽוֹר:. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Rejecting this possibility: יט וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף אַל־תִּירָאוּ כִּי הֲתַחַת אֱלֹהִים אָֽנִי: כ וְאַתֶּם חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה אֱלֹהִים חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה לְמַעַן עֲשׂה כַּיּוֹם הַזֶּה לְהַֽחֲיֹת עַם־רָֽב: ]שביעי[ כא וְעַתָּה אַל־תִּירָאוּ אָֽנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם וְאֶֽת־טַפְּכֶם וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל־לִבָּֽם:. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Further rejection - tears. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Another possibility. רמב"ן - ויזכר יוסף את החלומות אשר חלם להם - עליהם, וידע שנתקיימו שהרי השתחוו לו, לשון רש"י. ולפי דעתי שהדבר בהפך, כי יאמר הכתוב כי בראות יוסף את אחיו משתחוים לו זכר כל החלומות אשר חלם להם וידע שלא נתקיים אחד מהם בפעם הזאת, כי יודע בפתרונם כי כל אחיו ישתחוו לו בתחילה מן החלום הראשון, והנה אנחנו מאלמים אלומים, כי "אנחנו" ירמוז לכל אחיו אחד עשר, ופעם שנית ישתחוו לו השמש והירח ואחד עשר כוכבים מן החלום השני, וכיון שלא ראה בנימן עמהם חשב זאת התחבולה שיעליל עליהם כדי שיביאו גם בנימין אחיו אליו לקיים החלום הראשון תחילה:. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Proof. Did Yosef remember their mistreatment of him? וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַֽחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Questions on the Ramban (asked by Akeidas Yitzchak):
Importance of this mission. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ability to carry this mission out. __________________________________________________________________________________________________________________________________________
possible answers to the second question:
ספר שופטים פרק ז' - יג וַיָּבֹא גִדְעוֹן וְהִנֵּה־אִישׁ מְסַפֵּר לְרֵעֵהוּ חֲלוֹם וַיֹּאמֶר הִנֵּה חֲלוֹם חָלַמְתִּי וְהִנֵּה צְלִול ]צְלִיל[ לֶחֶם שְׂעֹרִים מִתְהַפֵּךְ בְּמַֽחֲנֵה מִדְיָן וַיָּבֹא עַד־הָאֹהֶל וַיַּכֵּהוּ וַיִּפֹּל וַיַּֽהַפְכֵהוּ לְמַעְלָה וְנָפַל הָאֹֽהֶל: יד וַיַּעַן רֵעֵהוּ וַיֹּאמֶר אֵין זֹאת בִּלְתִּי אִם־חֶרֶב גִּדְעוֹן בֶּן־יוֹאָשׁ אִישׁ יִשְׂרָאֵל נָתַן הָֽאֱלֹהִים בְּיָדוֹ אֶת־מִדְיָן וְאֶת־כָּל־הַֽמַּֽחֲנֶֽה: טו וַיְהִי כִשְׁמֹעַ גִּדְעוֹן אֶת־מִסְפַּר הַֽחֲלוֹם וְאֶת־שִׁבְרוֹ וַיִּשְׁתָּחוּ וַיָּשָׁב אֶל־מַֽחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר קוּמוּ כִּֽי־נָתַן יְהֹוָה בְּיֶדְכֶם אֶת־מַֽחֲנֵה מִדְיָֽן: טז וַיַּחַץ אֶת־שְׁלֹֽשׁ־מֵאוֹת הָאִישׁ שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים וַיִּתֵּן שֽׁוֹפָרוֹת בְּיַד־כֻּלָּם וְכַדִּים רֵקִים וְלַפִּדִים בְּתוֹךְ הַכַּדִּֽים: יז וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם מִמֶּנִּי תִרְאוּ וְכֵן תַּֽעֲשׂוּ וְהִנֵּה אָֽנֹכִי בָא בִּקְצֵה הַֽמַּֽחֲנֶה וְהָיָה כַּֽאֲשֶׁר־אֶעֱשֶׂה כֵּן תַּֽעֲשֽׂוּן:. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Yirmiyahu foretold that גלות בבל will end after seventy years. Yet, עזרא פרק ב' - ה וַיָּקוּמוּ רָאשֵׁי הָֽאָבוֹת לִֽיהוּדָה וּבִנְיָמִן וְהַכֹּֽהֲנִים וְהַֽלְוִיִּם לְכֹל הֵעִיר הָֽאֱלֹהִים אֶת־רוּחוֹ לַֽעֲלוֹת לִבְנוֹת אֶת־בֵּית יְהֹוָה אֲשֶׁר בִּירֽוּשָׁלָֽם:. __________________________________________________________________________________________________________________________________
Final approach. רמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה א - אי זו היא תשובה גמורה, זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכשלון כח, כיצד הרי שבא על אשה בעבירה ולאחר זמן נתייחד עמה והוא עומד באהבתו בה ובכח גופו ובמדינה שעבר בה ופירש ולא עבר זהו בעל תשובה גמורה, הוא ששלמה אמר וזכור את בוראיך בימי בחורותיך, ואם לא שב אלא בימי זקנותו ובעת שאי אפשר לו לעשות מה שהיה עושה אף על פי שאינה תשובה מעולה מועלת היא לו ובעל תשובה הוא... . ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Setting up the perfect teshuva. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
The moment he revealed his identity. לג וְעַתָּה יֵֽשֶׁב־נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַֽאדֹנִי וְהַנַּעַר יַעַל עִם־אֶחָֽיו: לד כִּי־אֵיךְ אֶֽעֱלֶה אֶל־אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת־אָבִֽי: א וְלֹֽא־יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל־אִישׁ מֵֽעָלָי וְלֹא־עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל־אֶחָֽיו:. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

0 Comments:

Post a Comment

<< Home